چه روش‌ هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری در ارز دیجیتال وجود دارد؟


خرید ارز دیجیتال مخصوصا در چند سال اخیر، با استقبال بسیار بی‌نظیری روبرو شده است و دراین‌میان، هرچه جذابیت بازار ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود، مسئله امنیت نیز بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. یکی از اتفاقات ناخوشایندی که معمولا برای خریداران رمزارزها رخ می‌دهد، موضوع کلاهبرداری است که شامل سرقت دارایی کاربران از حساب آن‌ها یا فروش ارزهای تقلبی و غیرواقعی می‌شود. این اتفاق غالبا به‌دلیل عدم‌توجه به نکات ایمنی رخ می‌دهد؛ به‌همین‌خاطر، قصد داریم در این مطلب، ضمن معرفی بهترین روش‌ها برای جلوگیری از کلاهبرداری در بازار کریپتوکارنسی، شما را با صرافی ارز دیجیتال والکس نیز آشنا کنیم.

 

کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

یکی از موضوعات مهم و قابل‌توجه در خرید ارز دیجیتال را باید مسئله کلاهبرداری دانست. کلاهبرداری اصولا مفهومی شناخته‌شده و پر تکرار است و به مجموعه اتفاقاتی نسبت داده می‌شود که طی آن، شخص یا گروهی با روش‌های مهندسی اجتماعی و جلب‌اعتماد کاربر، یا ارزهای دیجیتال وی را به سرقت برده یا رمزارزهای تقلبی و بی‌ارزشی را به وی می‌فروشند.

رونیکس

البته کلاهبرداری صرفا به همین دو شکل نیست و می‌تواند با روش‌ها و اشکال مختلف اجرا شود؛ اما برخلاف مقوله امنیت که به بررسی ساختار یک پلتفرم یا بستر آنلاین می‌پردازد، در نگاه اول، مهم‌ترین مسئله در کلاهبرداری، عدم آگاهی خریداران ارزهای دیجیتال از نکات حیاتی در حفظ دارایی و سرمایه خود است و این آگاهی، مجموعه‌ای از تجارب مختلف است که با مطالعه و کسب دانش بیشتر به‌دست می‌آید.

چگونه از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال در امان باشیم؟

حالا که با اهمیت حفظ دارایی و سرمایه دیجیتال خود، چه هنگام خرید ارز دیجیتال و چه پس‌ازآن آشنا شدید، وقت آن رسیده تا به چگونگی انجام این کار بپردازیم. در ادامه بهترین روش‌هایی که برای جلوگیری از کلاهبرداری در دنیای رمزارزها وجود دارند را بررسی خواهیم کرد:

اطلاعات حساب شخصی خود را محرمانه و مخفی نگه‌دارید

به‌عنوان یک خریدار ارز دیجیتال باید بدانید که کلاهبرداران، قربانی خود را به‌وسیله اطلاعات حساب کاربری وی پیدا می‌کنند؛ بنابراین، لازم است تا از ارسال کلید خصوصی کیف پول خود یا کلمات بازیابی آن به دیگران، حتی به نزدیک‌ترین افراد خانواده خود نیز خودداری کنید. تحت‌هیچ‌عنوان، رمز عبور یا نام کاربری خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

تأیید دو مرحله‌ای حساب‌های کاربری خود را فعال کنید

خرید ارز دیجیتال آن‌هم بدون فعال بودن تأیید دو مرحله‌ای حساب کاربری، کاری به‌شدت اشتباه و خطرناک است. تأیید دو مرحله‌ای فرآیندی است که طی آن یک پلتفرم برای اجازه ورود به‌حساب کاربری، علاوه‌بر نام کاربری و رمز عبور شما، یک کد خاص یک‌بار مصرف را نیز به ایمیل یا تلفن شما ارسال می‌کند. مطمئن شوید که این قابلیت را فعال کرده‌اید.

 

با حملات فیشینگ و ماهیت آن‌ها آشنا باشید

احتمالا، بارها اسم حملات فیشینگ را شنیده‌اید؛ در توصیف این روش باید گفت که ملموس‌ترین روش کلاهبرداری، بی‌شک همین روش است. در این روش سارقین یا هکرها، با انجام فرآیند مهندسی اجتماعی، ضمن ارسال پیامک یا ایمیل‌های اطلاعیه به کاربران، آن‌ها را معمولا به یک صرافی ارز دیجیتال جعلی هدایت کرده و با کسب اطلاعات حساب آن‌ها، تمام دارایی و سرمایه قربانی را به سرقت می‌برند. اگر به خرید ارز دیجیتال مشغول هستید، باید به تمامی پیام‌های دریافتی در این حوزه با دیده شک نگاه کنید؛ مگر آنکه از صحت و درستی آن‌ها مطمئن شده باشید.

استفاده از صرافی‌های معتبر و قابل‌اعتماد

جالب است بدانید روش کار برخی از هکرها و سارقین، مجاب کردن قربانیان به استفاده از یک صرافی جدید است که مدتی بعد، خبر کلاهبرداری آن همه جا پخش می‌شود. همانند یکی از روش‌های فیشینگ، در این روش نیز کلاهبرداران، وعده پرداخت یک رمزارز خاص را به شما می‌دهند؛ بنابراین، لازم است پیش از ورود به یک صرافی، از مطمئن و قانونی بودن آن اطمینان کافی حاصل کنید. مثلا می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال، از صرافی معتبر و محبوب والکس استفاده کنید.

 

اپلیکیشن مربوط به رمزارزها را از فروشگاه‌های قابل‌اعتماد نصب کنید

یکی دیگر از روش‌های به تور انداختن قربانیان که خود یکی از روش‌های مهم در مهندسی اجتماعی محسوب می‌شود، مجاب کردن کاربران به نصب اپلیکیشن‌ها، خارج از یک بستر امن و مطمئن است. در این روش، کلاهبرداران یک اپلیکیشن دقیقا مشابه با برنامه‌های معروف موبایل طراحی کرده و عموما از طریق ایمیل یا پیام‌های فضای مجازی، کاربران را نسبت به نصب و استفاده از آن دعوت می‌کنند.

برای جلوگیری از بروز چنین رخدادی، همیشه به یاد داشته باشید که نرم‌افزارهای مربوطه را فقط از فروشگاه‌‌های معتبر مثل گوگل‌پلی یا اپ استور نصب کنید. اگر اپلیکیشن یک پلتفرم در این دو فروشگاه موجود نبود، آن را از سایت اصلی خود سازنده، دانلود کنید.

سخن نهایی

در این مطلب نگاهی داشتیم بر موضوع کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال و روش‌های جلوگیری از بروز این رخداد تلخ و دلهره‌آور. همچنین، باید این نکته را ذکر کرد که یک کاربر حرفه‌ای در بازار کریپتوکارنسی، باید با تمام این نکات آشنا باشد و ضمن حفظ دارایی خود، به دیگران نیز آن را توصیه کند. لازم به ذکر است که محتوای این مطلب هیچ‌گونه پیشنهادی در خصوص خرید ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزها ندارد و هرگونه معامله یا خرید و فروش رمزارزها باید توسط افراد حرفه‌ای و آشنا به بازار ارزهای دیجیتال صورت گیرد.

منبع:

https://www.asriran.com/fa/news/949347/جلوگیری-از-کلاهبرداری-در-خرید-ارز-دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید