بارندگی‌های اخیر، کم‌بارشی در خراسان رضوی را جبران کرده است؟



ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی با اعلام اینکه میزان بارندگی‌های استان نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشته است، از کاهش ۳۶.۵ درصدی میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره آماری بلند مدت خبر داد.

 مرتضی اثمری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه سال جاری تاکنون، میزان بارندگی در استان ۶۴.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته که میزان بارندگی‌ها ۶۴.۸ میلیمتر بوده است تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: میزان بارندگی در دوره آماری بلند مدت نیز ۱۰۱.۶ میلیمتر بوده و بنابراین نسبت به دوره آماری بلند مدت میزان بارندگی‌ها ۳۶.۵ درصد کاهش داشته است.

اثمری در مورد آمار بارندگی اسفندماه خاطرنشان کرد: از ابتدای اسفندماه تا امروز، میانگین بارندگی استان ۱۱.۳ میلیمتر بوده و سال گذشته در همین بازه زمانی میزان بارش‌ها ۳.۶ میلیمتر بوده است، بنابراین میزان بارش‌های اسفندماه در استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، اما با توجه به اینکه میانگین دوره آماری ۱۵.۱ میلیمتر است، میزان بارندگی همچنان نسبت به دوره آماری کاهشی بوده است.

 وی با اشاره به آمار بارندگی شهر مشهد نیز توضیح داد: از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه سال جاری تاکنون، میزان بارش‌ها در مشهد ۸۱.۶ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته که میزان بارش‌ها ۴۶.۹ بوده حدود ۷۴ درصد افزایش داشته است، البته میانگین بارش‌ها در این بازه زمانی در دوره آماری بلند مدت، در مشهد ۱۱۸.۹ میلیمتر بوده بنابراین میزان بارندگی در مشهد نیز ۳۱.۴ درصد کاهش داشته است.

  سرپرست اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش بارندگی‌ها تا آخر سال زراعی جبران خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه منطقه ما منطقه خشکی است، حتی اگر در این بازه زمانی باقی‌مانده میزان بارش‌ها به دوره آماری نزدیک شود، فقط کاهش بارندگی‌های یک سال جبران خواهد شد اما با توجه به خشکی منطقه و اینکه چندین سال خشکسالی پیاپی را داشته‌ایم این کمبودها جبران نخواهد شد.

 وی افزود: در چند روز آینده و از سه‌شنبه هفته جاری، سیستم بارشی ضعیفی استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد که میزان بارش آن قابل توجه نیست و تا آخر هفته جاری دما در استان روند افزایشی خواهد داشت.

پیش‌بینی بارش قابل توجه در استان طی هفته آینده

اثمری ادامه داد: از اوایل هفته آینده و چنانچه نقشه‌ها تغییری نکند، سامانه بارشی جدیدی استان را در برخواهد گرفت که میزان بارش‌ قابل توجهی برای آن پیش‌بینی شده است.

کم‌سابقه بودن سرمای اسفندماه امسال مشهد

وی با بیان اینکه دمای هوای اسفند ماه شهر مشهد در سال زراعی جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و دوره آماری کاهش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: دمای هوای شهر مشهد از اول اسفندماه تاکنون ۱.۲ درجه سانتیگراد بوده است که سال گذشته و در همین زمان دمای هوا ۹.۲ درجه سانتیگراد و در دوره آماری نیز ۶.۷ بوده است بنابراین سرمای اسفندماه جاری سرمای کم‌سابقه یا بی‌سابقه‌ای بوده است.

وی همچنین با مقایسه دمای شهر مشهد از ابتدای سال زراعی تاکنون گفت: با توجه به آمارها میانگین دمای هوا نسبت به سال گذشته و دوره آماری افزایش داشته است.  

 سرپرست اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی در مورد مقایسه دمای استان نیز توضیح داد: از ابتدای سال زراعی تا الان دمای میانگین در استان ۱۱.۵ درجه سانتی‌گراد بوده است، در دوره مشابه سال گذشته ۹.۴ و در دوره آماری ۹.۱ سانتیگراد بوده است، بنابراین میانگین دما در استان نسبت به دوره آماری ۲.۴ سانتی‌گراد افزایش داشته است. اما میانگین دمای اسفند ماه نسبت به دوره آماری حدود ۵.۶ درجه سردتر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید