۹ ویژگی کارآفرینانه برای پیشرفت شغلی


پیشرفت در هر شغلی نیازمند کسب مهارت‌های لازم همراه با کمی خوش‌اقبالی و فرصت‌شناسی است. درباره بخت و اقبال که نمی‌توانیم کاری کنیم، اما کسب فرصت‌ها با آمادگی قبلی ممکن است. اگر بخواهیم مسئولیت‌های جدیدی قبول کنیم، آیا نباید شایستگی‌های لازم را از قبل کسب کرده باشیم؟ در این مقاله، برخی ویژگی‌های کارآفرینانه را معرفی می‌کنیم که در پیشرفت شغلی یا حتی راه‌اندازی کسب‌وکار خودمان به کار می‌آیند.

۱. انگیزه

انگیزه عاملی است که ما را به حرکت و فعالیت وامی‌دارد و بدون آن، پیشرفت در هر کاری غیرممکن است. اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان یا حتی شغلتان به‌عنوان یک کارمند رشد کنید، باید انگیزه درونی و بیرونی خود را تقویت کنید. انگیزه‌های درونی همان ارزش‌ها و دغدغه‌هایی هستند که به رفتار و کار ما جهت می‌دهند. انگیزه‌های بیرونی مانند حقوق و مزایا و محیط کار هم مهم‌اند. برای نشان دادن انگیزه بالای خود لازم نیست کار خارق العاده‌ای انجام دهید. همین که در کار خود استمرار نشان دهید، نشانه‌ای از انگیزه شماست.

رونیکس

۲. خلاقیت

مهم نیست شغلتان چیست؛ اکثر کارفرمایان و شرکت‌های امروزی توجه زیادی به نیروهای خلاق دارند. خلاقیت باعث یافتن راه‌حل‌های جدید و بهینه‌تر برای انجام کارها و حل مشکلات می‌شود. پس وقتی خلاقیت خود را پرورش داده باشید، نیرویی مهم و گزینه‌ای مناسب برای ارتقای جایگاه هستید.

۳. فن مذاکره و اقناع

گاهی اوقات در مسیر شغل خود لازم است با کسی (مشتری، همکار یا رئیستان) مذاکره کنید. در این شرایط، تسلط بر فنون مذاکره و قانع‌کردن دیگران بسیار کاربردی است. اگر بخواهید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید، کسب این مهارت مهم‌تر هم می‌شود، چون باید با خیلی‌ها تعامل کنید.

۴. داشتن چشم‌انداز

آیا می‌توانید مسیر حوزه کاری خود را ترسیم کنید؟ می‌توانید چالش‌ها و ترند‌های حوزه کاری خود را برشمارید؟ آیا می‌توانید در کنار انجام وظایف روزمره، نیم‌نگاهی به اهداف بلندمدت داشته باشید؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها مثبت است، شما درکی از چشم‌انداز‌های فردی و سازمانی دارید. تعیین چشم‌انداز‌ها بخشی از مهارت طراحی استراتژی رهبران است.

۵. سرسختی

گرچه شما برای انجام وظایف مشخصی استخدام شده‌اید، لازم است برخی از فعالیت‌ها و وظایف خارج از حیطه وظایف خود را نیز در صورت ضرورت انجام دهید. در این حالت سرسختی شما در کنارآمدن با مسائل جدید و چالش‌برانگیز بخشی از ویژگی‌های کارآفرینانه شما را شکل می‌دهد.

۶. ریسک‌پذیری

ویژگی کارآفرینانه برای پیشرفت شغلی

ریسک‌پذیری و تحمل شرایط خطیر بخشی مهم از زندگی کارآفرینان است. بیشتر کارآفرینان دوست دارند کسب‌وکار خود را گسترش دهند. هر گسترش یا تغییری مقداری ریسک نیز دارد. اگر می‌خواهید روزی کسب‌وکار خود را داشته باشید یا در یک سازمان رشد کنید و به درجات بالا برسید، باید توانایی تحمل ریسک و مهار استرس ناشی از آن را داشته باشید.

۷. انعطاف‌پذیری

باید توانایی سازگارشدن با تغییرات پرشتاب این زمانه را کسب کنید. ورود یک فناوری جدید، ظهور رقبای جدید یا تغییرات اجتماعی و اقتصادی همگی شرایطی جدید ایجاد می‌کنند. آیا می‌توانید خود را با تغییر سازگار کنید؟ به‌عنوان عضو یک تیم باید پذیرای نیازهای مختلف هرکدام از اعضا باشید و ایده‌ها و راهکارهای آنها را بشنوید. این هم بخشی از انعطاف‌پذیری شما در قبال امور جدید است.

۸. قاطعیت

آیا زیر فشار کاری می‌توانید قاطعانه تصمیم بگیرید یا در برابر فشارها سردرگم می‌شوید؟ در جایگاه کارآفرین، فرصتی برای به‌تأخیرانداختن کارها یا تصمیم‌گیری‌ها ندارید. گاهی باید تصمیم‌های‌ آنی بگیرید. فهم اولویت‌ها و طبقه‌بندی کارها پیش‌نیاز قاطعیت در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات است.

۹. همکاری

اگر سودای کسب‌وکار خود را دارید، نمی‌توانید یک‌تنه از پس همه کارها برآیید. باید برخی کارها را به دیگران واگذار کنید و از همکاری نترسید. امروزه هیچ کاری به‌تنهایی به نتیجه نمی‌رسد. مجموعه‌ای از افراد باید با هم در قالب یک تیم کار کنند. پس کسب مهارت کار تیمی نقشی مهم در پرورش ویژگی‌های کارآفرینانه شما دارد.

نکته پایانی

قطعا ویژگی‌هایی که کارآفرینان باید داشته باشند، بیش از اینهاست. مثلا شانس نیز در موفقیت نقش دارد. بااین‌حال در این مقاله تنها به ویژگی‌هایی اشاره کردیم که ممکن است به پیشرفت شما به‌عنوان کارمند کمک کند. اگر هم خواستید روزی به سراغ کسب‌وکار خود بروید، کسب این مهارت‌ها به کمک شما می‌آیند.

فکر می‌کنید چه ویژگی‌های کارآفرینانه دیگری در موفقیت شغلی شما نقش دارند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


فروشگاه چطور - مجموعه پیشرفت شغلی

چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.

چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید